CategoriesReligion/Andligt

Tro på min tro, annars…

Tro på min tro, annars…

Vad är det som gör att vissa människor/sekter anser att de MÅSTE frälsa andra, MÅSTE tvinga sej på och trycka ned sin tro i halsen på oss andra? Får de extra cred uppe hos Fadern eller får de extra rabatt på sektens eget varuhus?

 

Eller vad handlar det om? Egentligen?

 

Jag var precis ute på en promenad (till pizzerian för att köpa cola, eftersom den tragiskt nog alltid tar slut för fort) och sprang in i två stycken tanter. Jag undrade varför de stirrade så på mej när jag gick för att slänga skräppåsen jag hållit i handen och när jag kom närmre förstod jag.

De ville frälsa mig!

 

Jag kände mej måttligt road av denna uppmärksamhet. Tanten trodde uppenbarligen att jag på något sätt var förvirrad i min tro, så hon satte igång med att tjata om en Gud som har ett helvete – det stämmer väl inte riktigt med den goda Gud som finns i bibeln.

 

När jag frågade var de kom ifrån och hon svarade Jehovas vittnen sa jag att jag inte var intresserad, men hon ignorerade mej och malde på samtidigt som hon tryckte en broschyr i handen på mej:

 

”Här kan man ju läsa utdrag från Bibeln.” ”Ja, det kan man ju göra!” snäste jag och stoppade lappen i fickan samtidigt som jag stegade iväg mot COLAN!

 

Vem brydde sig om helvete eller Gud när socker abstinensen pärlade sig i pannan  på en?

 

Fundersamt började jag riva mej i huvet och undra om de verkligen är så dumma att de inte förstår att de inte får några anhängare när de stör familjefriden en söndag när de knackar dörr. Tack och lov att jag har portlås där jag bor. Den enda dagen familjer har tillsammans ska man bli burdust störd av ett gäng jobbiga människor som ser det som sin uppgift att rädda oss ”hedningar”.

 

Maken till självgoda människor får man leta efter.

 

Människan har alltid i alla tider och i alla länder försökt tvinga på ”hedningarna” än den ena än den andra religionen, som för dagen är frälsningen. Hade jag varit Jesus hade jag skämts ögonen ur mej för allt ont som begåtts i mitt namn.

 

Jag är troende, jag har en religion som är min egen, jag har plockat lite här och lite där och bildat min egen uppfattning; det har tagit mej snart 40 år…

 

Varför tror ni då att ni kan komma med era broschyrer och inskränkta ord och få in mig på er bana? Varför tror ni att jag behöver räddas?

 

Vad säger broschyren jag fick då? Jag måste ju läsa innan jag dömer, så läste den gjorde jag.

 

BROSCHYREN HETTE: ETT BRINNANDE HELVETE INGÅR DET I GUDS RÄTTVISA?

De tror inte på ett helvete, och de tror inte på att Gud kan vara så grym att han har ett helvete. Vad jag minns så är det väl inte Guds helvete, utan Satan – Lucifer, the one and only – som styr därnere i hettan. Vidare oreras det om vad som händer när man dör.

Nej, jag vet vad som händer när man dör, och det liknar inte det som Jehovas förespråkar. Inte för mig i alla fall…

 

Jag är övertygad om att Jehovas vittnen skulle få fler anhängare om de bara kunde låta bli att terrorisera folk i allmänhet. De flesta jag känner suckar och stönar så fort de kommer i närheten, just för att de tränger sej på och är jobbiga, inte direkt för att de ogillar deras tro. Många vet nog inte ens vad Jehovas riktigt står för. Tyvärr. Det första man tänker på när man tänker Jehovas är en fot som sticks in i dörren, som man aldrig får stängt.

 

Budskapet fastnar liksom foten i dörren, det kommer aldrig riktigt in eller fram…

Gravatar image
By

<p>I’m Charnette – a padawan of life, and ponderer of all sorts of unnecessary stuff. My blog – Padawan & Ponderer – will show you my life, my pain, my travels, and a lot of photography. Some animals too, simply because I adore all of them… Tag along and join me! ^.^</p>

What about these then?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *